ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

2008-ին չարվածը պետք է իրականացվի հիմա

2008-ին չարվածը պետք է իրականացվի հիմա
30.11.2018 | 00:54

(Նախորդ մասը)

Ի՞նչ էր պահանջում Բրայզան առաջին հերթին: Յուրաքանչյուր անկանխակալ ընթերցող կարող է համեմատել Բրայզայի պահանջները նրա հետ, ինչ 2018 թ. աշնանը Երևանում հայտարարում էին ԱՄՆ-ի նախագահի ազգային անվտանգության գծով խորհրդական Ջոն Բոլթոնը և Հայաստանում ԱՄՆ-ի նախկին դեսպան Ռիչարդ Միլսը: Մեթյու Բրայզան պահանջում էր. 1) ԼՂՀ-ի պետաիրավական կարգավիճակի հարցը «հետաձգել անորոշ ժամանակով», հենց այն, ինչ պահանջում էր Բաքուն, 2) «հայկական զորքերը հանել բռնագրավված տարածքներից». մեկ անգամ ևս հիշեցնենք, որ, Արցախի Սահմանադրության 142-րդ հոդվածի համաձայն, հանրապետության կազմում չկան «բռնագրավված տարածքներ», մինչև հայտնի հանգամանքները Արցախի շուրջը անվտանգության գոտին նրա սահմանադրական տարածքն է, 3) շտապ «բռնագրավված հողեր» և նույնիսկ Արցախ վերադարձնել «փախստական և ժամանակավորապես տեղահանված ադրբեջանցի անձանց»: Ընդ որում, Բրայզան տարբեր հարցազրույցներում ակնարկում էր, որ լավագույնը կլինի, եթե գոնե «մեկ-երկու ադրբեջանցու» վերադարձնեն Շուշի և Ստեփանակերտ: Ընդ որում, ամերիկացի պանթուրքիստը (ներողություն համեմատության համար, բայց պարոն Բրայզան ամուսնացած է թրքուհի Զեյնո Բարանի հետ) բոլորովին «չի հիշում», որ կան նաև հայ փախստականներ ու ժամանակավորապես տեղահանված անձինք, օրինակ՝ Արցախի Գետաշենի ենթաշրջանից և Շահումյանի շրջանից, կամ ՀՀ Արծվաշեն գյուղից և այլն, 4) վերջապես, որպես առաջնահերթ խնդիր Բրայզան 2005-ին հնչեցրել է նաև հակամարտության գոտի ինչ-որ «միջազգային ոստիկանական ուժեր» շուտափույթ մտցնելու պահանջը: Եվ նույնիսկ թելադրել է, թե որ երկրներից են լինելու դրանք. «հակամարտող կողմերին բավարարող» ինչ-որ հունգարիաներից, լեհաստաններից, դանիաներից, նորվեգիաներից և դրանց նմաններից: Այսինքն՝ բոլորը ՆԱՏՕ-ից...


Ընթերցողներին առաջարկում ենք ինքնուրույն փնտրել (կան համացանցի կայքերում) «Մադրիդյան սկզբունքները» և համեմատել Բրայզայի 2005 թ. պահանջ-առաջարկների հետ: ՈՒղղում մտցրեց 2006 թվականը, երբ Թավրիզի համալսարանի թուրք պրոֆեսոր Մահմուդալի Չեհրաղանլիի և նրա «Հարավային Ադրբեջանի ազգային զարթոնքի շարժում» կազմակերպության միջոցով Բաքվի սադրած (հավանաբար ամերիկյան մասնակցությամբ) պանթուրքական ազգայնական ելույթների ջախջախումից հետո կայացան Իրանի այն ժամանակվա պաշտպանության նախարար Մոստաֆա Նաջարի նշանավոր այցը Բաքու և նրա բանակցությունները Բաքվի վերնախավի, այդ թվում՝ շեյխ ուլ իսլամ Ալլահշյուքուր Փաշազադեի հետ: 2005-06 թթ. ԱՄՆ-ը Հարավային Կովկասում իր դիվանագիտական առաքելությունների, առաջին հերթին, իհարկե, Ադրբեջանում իր դեսպանության ակտիվ մասնակցությամբ, ադրբեջանական և այլ հատուկ ծառայությունների հետ համագործակցությամբ փորձում էր սասանել Իրանի ներքաղաքական իրավիճակը: Չար լեզուներն այն ժամանակ ասում էին, որ Նաջարը վերջնագրային սպառնալիք է ներկայացրել Ադրբեջանին: Հիշարժան է, որ հենց 2006-ից Իլհամ Ալիևը ամեն տարի գրեթե երդվում է, որ ոչ ոք երբեք չի կարող Ադրբեջանի տարածքն օգտագործել Իրանի դեմ: Ի միջի այլոց, հենց Բաքվում նախարար Նաջարի բանակցություններից հետո պրոֆեսոր Չեհրաղանլին կողմնակի ուղիներով Թուրքիայով փախավ ԱՄՆ: 2006-ի հունիսին ադրբեջանցի ընդդիմադիր իրավապաշտպան Արիֆ Յունուսովը Մոսկվայում ինձ հետ անձնական խոսակցության ժամանակ հաստատեց, որ այո, Իրանն սպառնացել էր հրթիռային հարվածներ հասցնել Ադրբեջանի ավելի քան 20 նպատակակետի, որոնցից 4-ը հենց Բաքվում էին: Բայց Վաշինգտոնում դադարեցին խոսելուց «հակամարտության գոտում միջազգային ոստիկանական ուժերի» մասին, հասկացեք՝ Իրանի հյուսիսային սահմաններում: Ի վերջո, «Մադրիդյան սկզբունքներում» կարևոր են ոչ միայն սկզբունքները, այլև շարադրանքում դրանց ժամանակագրական կարգը: Արդյունքում «միջազգային ոստիկանական ուժերի» մասին հարցը իջեցվեց «Մադրիդյան սկզբունքների աղյուսակի» ստորին մաս:


Սակայն «Բրայզայի սկզբունքներից» առաջին երեքը ԱՄՆ-ը ոչ միայն մտցրեց «Մադրիդյան սկզբունքների» մեջ, այլև տարեցտարի առաջին պլան էր մղում այդ խիստ հակահայկական պահանջները, ըստ էության, որպես նախապայման քաղաքական և պետաիրավական կարգավորումն սկսելու համար: Կարծում ենք, տեղին է հիշեցնել, թե «Մադրիդյան սկզբունքների» որ խմբագրության առնչությամբ էր այն տարիներին (2005-2007 թթ.) ՀՀ երկրորդ նախագահ Ռոբերտ Քոչարյանի վարչակազմը հայտարարում, որ տվյալ սկզբունքները կարող են որպես հիմք ընդունվել բանակցությունները շարունակելու համար: Առաջին երկու կետերը ձեռնտու չեն Ադրբեջանին. «1) ԼՂ-ի վերջնական իրավական կարգավիճակը որոշվելու է ԼՂ-ի բնակչությանն ազատ և իսկական կամարտահայտման հնարավորություն տվող հանրաքվեով: Այդ հանրաքվեի անցկացման եղանակը և ժամանակը կողմերի միջև պետք է համաձայնեցվեն հետագա բանակցություններով, ինչպես նշված է 9-րդ կետում: ԼՂ-ի բնակչությունն են համարվում բոլոր ազգությունների այն անձինք, որոնք ԼՂ-ում ապրել են 1988 թ., մինչև հակամարտության սկիզբը եղած ազգային համամասնությամբ: 2) Մինչև ԼՂ-ի իրավական վերջնական կարգավիճակի որոշումն ընկած ժամանակահատվածում նրա բնակչությունը կունենա որոշակի իրավունքներ և արտոնություններ, որոնք պետք է շարադրված լինեն հաշտության համաձայնագրում ըստ ներքոբերյալ դիտողությունների: Լեռնային Ղարաբաղի բնակչությունը իրավունք կունենա պաշտպանելու և վերահսկելու իր քաղաքական ու տնտեսական կենսունակությունը և անվտանգությունը օրենքի նորմերին հավատարիմ ժողովրդավար հանրության կազմում: Նրանց մարդկային իրավունքները և հիմնարար ազատությունները կհարգվեն...» և այլն:


«Մադրիդյան սկզբունքների» հենց այդ երկու կետն էլ հանդիսանում են քաղաքական և պետաիրավական կարգավորման էությունը: Ավելին, եթե ուշադիր կարդանք, ապա ստացվում է հետևյալը. քանի որ ԵԱՀԿ ՄԽ-ի համանախագահները համաձայն են, որ ԼՂՀ-ի՝ հանրաքվեին մասնակցող բնակչությունը պետք է լինի «մինչև հակամարտության սկիզբը եղած ազգային համամասնությամբ», ապա բոլորը նախապես գիտեն հանրաքվեի երաշխավորված արդյունքը. արցախցիների գերակշիռ մեծամասնությունը հանդես կգա (արդեն երկրորդ անգամ) հօգուտ ազատության և հանրապետության անկախության: Եվ տարածաշրջանում ուժի կիրառումից վավերագրված հրաժարման մասին ներկայիս պահանջները բխում են «սկզբունքների» երկրորդ կետից, այն համաձայնությունից, որ հենց ԼՂՀ-Արցախի ժողովուրդն է իրականացնում իշխանությունը և քաղաքական ու տնտեսական կենսունակության, անվտանգության ապահովման գծով իշխանությունից բխող միջոցառումները ժողովրդավարական հասարակության շրջանակում և այլն:


Այդ երկու կետը համեմատենք Բրայզայի 2005 թ. «պահանջների» երեք կետի հետ: Ավելին. դա համեմատենք Երևանում ԱՄՆ-ի նախկին դեսպան Ռ. Միլսի լկտի ելույթի հետ: EVN-ի հետ համեմատաբար վերջերս կայացած հարցազրույցում նա ասաց, որ հակամարտության կարգավորումն անհնար է առանց «բռնագրավված տարածքների որոշ մասի վերադարձի. «Բռնագրավված տարածքների վերադարձի հարցը «Մադրիդյան սկզբունքների» հիմնարար կետերից մեկն է: Երբ նոր էի եկել Հայաստան, պարզեցի, որ հայերի մեծ մասը կտրուկ դեմ է բռնագրավված տարածքները վերադարձնելուն: Ինձ թվում է, թե քայլ ենք անում դեպի հետ: Իմ կառավարությունը երկար տարիներ կարծում էր, թե այդ տարածքները գրավվել են «տարածք՝ հաշտության դիմաց» բանաձևի շրջանակում օգտագործելու համար: Ես շատ զարմացա, երբ պարզեցի, որ այդ բանաձևը Հայաստանում աջակցություն չի գտնում»: Նա նաև ընդգծեց, որ 2016 թ. ապրիլյան իրադարձություններն ավելի ամրապնդեցին հայերի այդ դիրքորոշումը. «Հիմա այդ հարցը լուծելն անհամեմատ բարդ կլինի, բայց դաժան իրականությունն այն է, որ ցանկացած կարգավորում պահանջում է բռնագրավված տարածքների որոշակի մասի վերադարձ»: Հասկանալի է, որ ամերիկացի «բրայզաներին» ու «միլսերին» ինչ-որ բան հարցնելն անիմաստ է. նրանց դիրքորոշումը ԱՄՆ-ի պետդեպարտամենտի դիրքորոշումն է: Դա պաշտոնական Վաշինգտոնի քաղաքական հիմնարար ուղեգիծն է՝ Թուրքիային և Ադրբեջանին խրախուսելը, մանավանդ որ Բոլթոնը Երևանում բերանից թռցրել է, թե իբր Թուրքիայի հետ սահմանի բացումը տեխնիկական խնդիր է՝ «ուր որ է՝ կլինի»: Մենք երկար-բարակ չենք բացատրի, թե ինչպես են շաղկապված կարգավորման և Թուրքիայի հետ Հայաստանի սահմանի ապաշրջափակման հարցերը: Նշենք միայն, որ այդ շաղկապումն անում է հենց Անկարան, իսկ ԱՄՆ-ը կրկնում է տարածաշրջանում իր հավատարիմ դաշնակցին: Իսկ Ղարաբաղ-Արցախի հարցում Թուրքիան միշտ եղել և մնում է Ադրբեջանի կողքին: Եվ այստեղ ի՞նչ զարմանալի բան կա, որ զանազան փորձագետներ ու հեղինակներ հանկարծ հարցնում են՝ իսկ ԱՄՆ-ը ունի՞ կարգավորման իր պլանը: Նրա հիմքերը դրել է պարոն Բրայզան, գուցե միայնակ, գուցե ապագա (2005 թ. վիճակով) կնոջ՝ թրքուհի Զեյնո Բարանի հետ, այնուհետև այդ ամենը հաստատվել և գործելու պլան է դարձել պետդեպարտամենտի այն շրջանակների համար, որոնք երբեք չեն թաքցրել, որ Թուրքիան իրենց համար ավելի կարևոր է, քան և Մեծ Կովկասի, և Մերձավոր Արևելքի, և նույնիսկ Միջին Ասիայի ու Չինաստանի կողմը նայող որևէ այլ երկիր:


Գեներալ Բալասանյանը ժամանակին ելույթ ունեցավ: Լուրջ շրջանակները հիմա պարտավոր են երկար մտորելու: Եվ շատ տեղին կլինի, եթե ԱՄՆ-ը հրաժարվի այն մտադրություններից, որոնցով տարածաշրջանի հանրությանը նյարդայնացնում ու բորբոքում էին և Բրայզան, և Մինսկի խմբի ամերիկացի համանախագահի պաշտոնում նրա հետևորդները, և Յովանովիչի կամ Միլսի տիպի դեսպանները, ընդհանուր հաշվով՝ ԱՄՆ-ի ողջ պետդեպարտամենտը: Նկատենք նաև, որ Հայաստանի զինված ուժերի և Արցախի պաշտպանության բանակի միջև փաստացի առկա համագործակցության և փոխգործողության (պատերազմի դեպքում) հարաբերությունները երկկողմ լուրջ պայմանագրով ամրագրելու միտքը նոր չէ: Այն ծնվել է նույնիսկ ոչ 2016-ի ապրիլից հետո, երբ Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանը «հանկարծակի» հիշեց այդ գաղափարը և նույնիսկ մի թեթև սպառնաց, թե հարձակումը կրկնվելու դեպքում Հայաստանն իսկույն կճանաչի Արցախի անկախությունը՝ դրանից բխող բոլոր հետևանքներով: Սակայն Բրայզայի պահանջների շուրջ վերը նկարագրված պատմությունները հանգեցրին այն բանին, որ Հայաստանում 2007 թ. վերջին արդեն կար Արցախի հետ ռազմաքաղաքական փոխգործողության երկկողմ պայմանագրի նախագիծ: Այդ փաստաթուղթը 2008 թ. պետք է խորհրդարանի քննարկմանը ներկայացներ արդեն Սերժ Սարգսյանը: Բայց... չներկայացրեց, «հետաձգեց»: Թե ինչ պատճառով, գուշակելն անիմաստ է: Ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորման թեման և «նյութը» ծայրահեղ նուրբ են: Ավելի լավ է չտրվել երևակայության, այլ սպասել այն գործիչների խոստովանանքներին, ովքեր 2005-2017 թթ. պատասխանատու էին ԵԱՀԿ ՄԽ-ի հովանու ներքո ընթացող բանակցային գործընթացի շրջանակում Հայաստանի և ԼՂՀ-ի տեսակետները ներկայացնելու համար: Մյուս կողմից, 2016-ի ապրիլից հետո չի անցնում այն զգացողությունը, որ եթե Ս. Սարգսյանը ռիսկ աներ և 2008-ին նախաձեռներ այն քայլը, որի մասին 2018-ի նոյեմբերին հայտարարեց գեներալ Բալասանյանը, ապա բացառված չէ, որ Ադրբեջանի 2016 թ. ապրիլյան արկածախնդրությունը չէր լինի:

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 4465

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ